Maszyny budowlane – coraz bardziej wydajne i oszczędne

Marzec 9, 2021 by Brak komentarzy

Wiadomym jest, że właściciel nowej maszyny budowlanej chciałby, aby jej praca cechowała się jak największą wydajnością. Drugim bardzo ważnym aspektem jest oczywiście oszczędność eksploatacji. Inżynierowie produkujący maszyny budowlane wychodzą naprzeciw swoim klientom oferując coraz nowocześniejsze rozwiązania wpływające na zwiększenie oszczędności i wydajności sprzętu budowlanego.

Dużą zmianę przeszły silniki napędzające maszyny budowlane

Wprowadzony w jednostkach napędowych system Common Rail pozwala osiągnąć oszczędność zużycia paliwa na poziomie 30% w porównaniu z tradycyjnymi silnikami. Dodatkowo system ten ogranicza emisję spalin oraz hałas emitowany przez silnik. A jak to działa? W porównaniu z silnikiem starszej generacji zamiast sekwencyjnej pompki paliwa zastosowano wysokociśnieniową pompę tłoczącą paliwo do akumulatora zasilającego (zwanego szyną lub listwą) wspólnego dla każdego z cylindrów.

Niezależnie od obrotów silnika ani jego obciążenia w przewodzie utrzymywane jest stałe ciśnienie (około 1350 bar). Paliwo podawane jest z akumulatora do sterowanych elektronicznie wtryskiwaczy, a następnie do komory spalania. Wtryskiwacze elektroniczne cechują się możliwością dowolnego ustawienia czasu wtrysku, jego długości oraz dawki paliwa.  Dzięki temu można podzielić wtrysk paliwa na wtrysk pilotowy, właściwy i dopalający. Ta technologia umożliwia bardziej oszczędną i wydajną pracę silnika.

Kolejnym aspektem jest redukowanie ciężaru maszyny

W typ przypadku inżynierowie muszą znaleźć złoty środek pomiędzy redukcją masy a utrzymaniem stabilności maszyny. W porównaniu ze sprzętem starszej produkcji zmienia się rozmieszczenie poszczególnych części do maszyn budowlanych. Chłodnice montowane są za kabiną a silniki umieszczane są w tylnej części nadwozia. Takie rozwiązana powodują, że ciężar przeciwwagi może ulec zmniejszeniu. Dla przykładu takie działania mogą zredukować wagę 20-tonowej maszyny nawet o 900 kg! Mniejszy tonaż to bardziej wydajna i oszczędna praca oraz wolniejsze zużycie układu roboczego i nadwozia.

Inny ważnym punktem jest utrata energii generowanej przez jednostkę napędową zasilającą układ hydrauliczny. Niestety duża część tej mocy jest tracona poprzez energię cieplną uciekającą do atmosfery. Jednakże i tutaj konstruktorzy maszyn budowlanych upatrują swoją szansę na optymalizację pracy. Obecne systemu hydrauliczne są tak skonstruowane aby jak najbardziej ograniczyć spadki ciśnienia. Nowe układy sterowania zaworami oraz nowe połączenia przewodów wpływają na bardziej efektywną prace hydrauliki. Takie rozwiązana potrafią nie tylko obniżyć zużycie paliwa, ale także zwiększyć o około 15% osiągi maszyny.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *